
Pandemie za poslední tři roky změnila cestovní ruch téměř k nepoznání, následky rekreanti pociťují zejména během letošního léta. Těmi jsou zpožděné lety, přeplněné letiště, desetitisíce zrušených letů, ale i návrat největšího dopravního letadla na světě a předpandemická čísla v cestovním ruchu. Na problémy se během letošního léta musíme připravit, říkají odborníci. Zároveň jmenují několik tipů, se kterými bude toto léto cesta letištěm o něco jednodušší.
Cestu letištěm toto léto komplikuje nedostatek personálu.
Tento měsíc oznámil dopravce British Airways zrušení dalších více než 10 tisíc krátkých letů, které byly naplánovány na odlet od srpna až do října.
Celkem tak dopravce od dubna zrušil více než 30 tisíc letů, a to primárně kvůli nedostatku personálu na letištích – věří však, že se jedná o poslední masivní rušení během letošního léta.
British Airways nejsou jediní, lety ruší i aerolinie skupiny Lufthansa, které během července zrušily přibližně tři tisíce letů, a to rovněž kvůli nedostatku personálu a probíhající stávce na evropských letištích, 10 tisíc letů byly nuceny zrušit i aerolinky easyJet.
- června kvůli národní stávce neodletělo z bruselského letiště žádné letadlo a stávky jsou plánovány po celé Evropě i po zbytek léta.
Podobně jsou na tom nizozemské aerolinky KLM a je to právě holandské letiště Schiphol, které toto léto trpí nejvíc. Domácí dopravce zruší až do konce srpna přibližně 20 letů denně, na letišti totiž chybí pracovníci bezpečnostních kontrol či pořizující zavazadla.

Rušení je však stále poměrně málo, problémy dělají spíše změny letů, hlásí největší slovenský prodejce letenek Pelikán.sk. Změnám dělají problém zejména plná letadla, cestujícím se proto těžko hledá náhradní let.
Pandemická léta jsou pryč
Důvod situace je přitom jednoduchý – pandemie připravila letiště a aerolinky o výraznou část pasažérů a tím pádem i personálu, který poslední dva roky nebyl potřebný v podobném množství jako před krizí.
Po dvou pandemických létech se cestovních ruch nestihl připravit na návrat pasažérů, takříkajíc, z nula na sto. Čísla cestovatelů tak doběhla, a v mnoha případech i překonala ta z roku 2019, který byl znám také jako rekordní rok cestovního ruchu.
Od dubna do konce června rostl zájem slovenských rekreantů o letenky o více než 11 procent, ukazují data Pelikán.sk. Léto je typickým obdobím Středomoří, jehož sezóna začíná koncem dubna – letos se tak událo o přibližně dva měsíce dříve.
Situace na letištích není nezvratitelná, je třeba s ní však podle odborníků počítat během celého léta. Personál letiště a aerolinií prochází několika školeními bezpečnosti, která v současné době trvají pár týdnů a měsíců.
Dokud tak letiště nebudou mít dostatek pracovníků, kteří cestovatelům udělají bezpečnostní prohlídku či odbaví zavazadla, musíme počítat s delšími řadami či prodlevami letů.
Po dvou pandemických létech jsou cestovatelé naplno zpět.
Kterým letištím je třeba se vyhnout?
Největší problémy aktuálně trápí velká přestupová letiště, problémy hlásí letiště Schiphol v Amsterdamu, nejvytíženější letiště v Evropě, či největší britské letiště Heathrow.
Amsterdam a britské letiště Gatwick budou toto léto limitovat počet letů, zbylé budou muset aerolinky zrušit. Z letiště Schiphol bude moci v červenci odletět 67,5 tisíc pasažérů, v srpnu 72,5 tisíc.
Gatwick limituje počet letů na 825 v červenci a 850 v srpnu, tedy o přibližně 50 méně než bývá během nejvytíženějších srpnových dnů.
S problémy se trápí i letiště ve Španělsku, letiště v Madridu trápí kromě nedostatku personálu i nedostatek dopravy směrem z letiště.
Personál aerolinií a španělských letišť má navíc v plánu stávky během většiny července, stávkovat bude i personál aerolinií easyJet či Ryanair na letišti Mallorka. Aerolinky přesto avizují, že lety zrušeny nebudou, dojde maximálně k om